facebook    logo ins

Jury

Aleksandra Gaca

(ur. 1969 w Łodzi) Projektantka innowacyjnych tkaniny z pogranicza sztuki, designu i architektury. Przez ponad dwie dekady jako designerka tekstyliów poświęciła się przekraczaniu technicznych granic tkactwa, rozwijając pionierskie trójwymiarowe struktury i konstrukcje tekstylne oraz stając się ekspertem w ich projektowaniu, wytwarzaniu i użytkowaniu.

Współpracuje z wiodącymi markami i architektami, zdobyła wiele międzynarodowych nagród w dziedzinie wzornictwa. Jej prace można znaleźć w stałych kolekcjach muzeów, w tym w Cooper Hewitt Design Museum w Nowym Jorku; Muzeum Narodowym w Warszawie, oraz Muzeum Tekstyliów w Tilburgu. Studiowała na Akademii Sztuki w Hadze, mieszka i pracuje w Holandii.

Dorota Stępniak

Kuratorka, badaczka, dziennikarka i wykładowczyni. Pomysłodawczyni i managerka pierwszego w Polsce Festiwalu Designu – Łódź Design (2007-2011) oraz kierowniczka operacyjna FashionPhilosophy Fashion Week Poland. Przez 4 lata pracowała dla IDZ - International Design Center w Berlinie. Jest założycielką i Dyrektorka Kreatywną Fundacji Content Story inicjującej działania włączające myślenie krytyczne i spekulatywne w pogranicze nauki, sztuki, designu, technologii, mody i doświadczeń człowieka. 

Kuratorka takich projektów jak: Body (2016), Człowiek - Dystrybucja Zasobów II / Human – Distribution of Resources II (2017), Mocne Plecy / Strong Cover (2016 - 2020), Overload (2018), About the Undiscovered Future (2020), Urok Wiedzy / The Charm of Knowledge (2021), Glitch. Fuck The Porcelain & Glitch. True Porcelain Lasts Forever (2021-2022). Jej projekty prezentowane były min. w ramach Dutch Design Week, London Design Biennale oraz Designers’ Open w Lipsku. 

Dorota Stępniak jest również konsultantką w zakresie tworzenia strategii dla twórców i przedstawicieli przemysłów kreatywnych, w tym eventów i usług. Ukończyła Wzornictwo na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów na Politechnice Łódzkiej, specjalność Architektura Tekstyliów.

WWW: issuu.com

Hella Jongerius

(ur.1963 w Holandii) jest jedną z wiodących światowych projektantek tkaniny, znaną z podejścia opartego na badaniach i energicznej pracy nad łączeniem rzemiosła i produkcji przemysłowej, nadając masowo produkowanym przedmiotom niedoskonałość, wrażliwość i charakter. Założyła swoje studio projektowe Jongeriuslab w 1993 roku i pracowała przy projektach zleconych dla firm: Vitra, Maharam, aranżacji wnętrz Salonu Delegatów w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych i wnętrz kabin dla holenderskich linii lotniczych KLM. Zainicjowała również wiele niezależnych projektów, z wystawami w Design Museum London (2017), Die Neue Sammlung w Pinakothek der Moderne w Monachium (2017), Nationalmuseum w Sztokholmie (2018), Lafayette Anticipations w Paryżu (2019) i Gropius Bau w Berlinie (2021). Prace Jongeriusa można znaleźć w stałych kolekcjach, w tym MoMA, Centre Pompidou, Victoria and Albert Museum, Die Neue Sammlung i Museum Boijmans van Beuningen. Od 2009 roku mieszka i pracuje w Berlinie.

Janis Jefferies

Emerytowana profesora sztuk wizualnych. Współredaktorka naczelna Bloomsbury Encyclopaedia of World Textiles, której wydanie zaplanowane jest na 2023 r.

Jest artystką, pisarką i kuratorką. Przez 30 lat pracowała w Goldsmiths, University of London, prowadząc zajęcia z zakresu historii i projektowania tkaniny, programy artystyczne i badawcze. Publikowała i wystawiała na arenie międzynarodowej od 1980 roku, ostatnio w 2019 roku, „Zaczarowanie tkaniny” była pokazywana na Central de Diseo w Madrycie oraz na 5. Międzynarodowej Wystawie i Sympozjum Sztuki i Nauki współorganizowanej przez Uniwersytet Tsinghua i Chińskie Muzeum Narodowe w Pekinie.

W 2019 roku Jefferies był kuratorem Breaching Borders, ogólnopolskiej wystawy tkaniny artystycznej w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, będącej częścią 16. Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi i była pierwszą międzynarodową kuratorką FibreArt Triennial w Hangzhou w Chinach.

Jessica Hemmings

Jessica Hemmings jest Profesorą w HDK-Valand na Uniwersytecie w Göteborgu w Szwecji. Studiowała projektowanie tekstyliów w Rhode Island School of Design, uzyskując tytuł BFA (z wyróżnieniem) w 1999 roku oraz literaturę porównawczą (Afryka/Azja) w School of Oriental and African Studies na Uniwersytecie Londyńskim, uzyskując tytuł magistra (wyróżnienie) w 2000 roku. Jej doktorat, nagrodzony przez Uniwersytet w Edynburgu w 2006 roku, został opublikowany przez wydawnictwo Kalliope pod tytułem Yvonne Vera: The Voice of Cloth (2008). W 2010 roku zredagowała zbiór esejów zatytułowany In the Loop: Knitting Now wydany przez Black Dog, a w 2012 zredagowała The Textile Reader (Berg) i napisała Warp & Weft (Bloomsbury). Jej projekt redakcyjny i kuratorski „Cultural Threads: transnational textiles today” jest książką o postkolonialnym myśleniu i współczesnej praktyce tekstylnej (Bloomsbury: 2015) i towarzyszyła mu wystawa objazdowa „Migracje” (2015-2017). Kolejne publikacje to drugie wydanie „Textile Reader” (2023) oraz monografia o holenderskiej projektantce mody Iris van Herpen.